Mit tehetünk, ha verbális abúzus áldozatai vagyunk?
FORRÁS: SOS KRÍZIS
Ha valakit verbális abúzus ér, a szakmai válaszok általában a biztonság megőrzésére, a határok kijelölésére és a támogató segítség bevonására összpontosítanak. Ezek kontextustól függően (család, iskola, munkahely) eltérhetnek, de a fő irányelvek hasonlóak:
Az azonnali helyzetkezelés talán a legfontosabb lépés, mindamellett, hogy sok esetben az áldozat nem ismeri fel rögtön, hogy verbális bántalmazás elszenvedője lett. Nyugodt, határozott határkijelölés: pl. „Nem beszélhetsz velem így.” segíthet megvédeni önmagunkat, illetve ha szükséges, a helyzetből való kilépés (fizikai vagy kommunikációs távolság) szükségszerű lehet.
A verbális bántalmazás sok esetben nehezen érhető tetten, ezért, ha lehetőség van rá, fontos lehet a dokumentálás. Ilyen lehet iskolában, munkahelyen incidensnapló vezetése, pontos idézetekkel, időpontokkal, vagy e-mailek, üzenetek megőrzése bizonyítékként.
Az erőszak soha nem magánügy, és mindig az elkövető felelőssége. Az áldozat szempontjából fontos, hogy ne tartsa titokban, és lehetőség szerint vonja be a támogató hálózatát. Ilyen lehet családon belüli bizalmi személy, esetleg családterápia, iskolában pedagógus, iskolapszichológus, iskolai szociális munkás, míg munkahelyen a HR, a munkahelyi felettes, vagy la létezik ilyen, a védelmi felelős bevonása a folyamatba.
Mindemellett a szóbeli bántalmazás komoly sebeket tud okozni, ezért szükség lehet szakmai segítségkérésére is: pszichológus, pszichoterapeuta, menálhigiénés segítő a lelki feldolgozáshoz, illetve jogsegély kérés, ha az abúzus zaklatásnak vagy munkajogi vétségnek minősül.
Mindannyian könnyen válhatunk verbális abúzus áldozatává, azonban néhány dolgot meg tudunk tenni a megelőzés és leginkább az önvédelem irányában. Az asszertív kommunikáció tanulása és alkalmazása segíthet felülkerekedni a nagyfokú stresszel járó bántalmazó helyzeten, segíthet visszaszerezni a kontrollt a folyamatok felett, kijelölni a határokat, valamint a nyugodt és tiszta kommunikáció mérsékelheti a viták eszkalációját. A konfliktuskezelési technikák megtanítanak arra, hogyan oldjunk meg nézeteltéréseket anélkül, hogy a helyzet bántalmazóvá válna. Ide tartozik a problémafókusz tartása, azaz a személy támadása helyett a helyzetre koncentrálni, a megoldáskeresés, ami során a közös pontok és kompromisszumok feltárása történhet, valamint az érzelmi kontroll megtartása, hogy ne indulatból reagáljunk.
További információkért keresse fel a www.soskrizis.hu oldalt.







